Un nouveau type de robot capable de communiquer avec le client a été mis en service dans certaines chaînes de restaurants du Japon. Utilisant une interface ayant l’apparence d’une mignonne tête de chat, la machine propose de servir les menus ou encore d’aider à débarrasser la table.
Pour le personnel du restaurant, accueillir un robot parmi leurs membres permet d’alléger et faciliter leurs tâches, tout en réduisant les contacts avec les clients dans une période où le respect de la distanciation sociale reste de mise.
Cette technologie est développée par l’entreprise japonaise Skylark Holdings, qui compte introduire leurs robots dans quelque 2 000 commerces d’ici la fin de l’année prochaine.
Le 20 avril 2022, un restaurant d’un nouveau type a été ouvert au public à proximité de l’aéroport de Tokyo-Haneda : son équipe est composée de sept robots.
Une fois que le client a passé commande sur son téléphone portable, un robot-cuisinier fait réchauffer dans de l’eau chaude la soupe ou le curry en sachet, puis le verse dans un bol. Il réchauffe également le riz au four micro-onde. Ensuite un robot-serveur apporte le repas au client, puis débarrasse la table une fois le client parti.
Ce restaurant a été créé par Kawasaki Heavy Industries (le fabricant des motos Kawasaki), qui cherche à concevoir des robots utiles pour tous les secteurs manquant de main-d’œuvre, de la restauration au soin aux personnes âgées. Cette société envisage de doter ses robots de nouvelles capacités en fonctions des souhaits exprimés par la clientèle.
How do robots in your restaurant benefit you?
Some of the biggest advantages for you as an owner or franchisee:
- Reduced cost: Especially right now with increased inflation rates, your labor costs can get you on the wrong footing. Using robots can reduce those labor costs, while also keeping your most dedicated human employees to deal directly with customers – and, ultimately, prove themselves as future leaders and get more opportunities in the restaurant. There’s very little utility to a human being carrying huge trays of breakfast food to people. There is utility in them working with customers to make your restaurant an awesome, appealing place to be – while the robots handle the logistical work.
- Meet staffing needs: We hear from restaurant executives all the time that hiring and staffing is nearly impossible in the modern era, and oftentimes someone starts and quits two hours into their first shift. Robots don’t quit. They might need some adjustments or repairs – and we handle that for you! – but they don’t walk off the job, and hunting them down during a hiring process isn’t necessary either. We bring them to you.
- Increased productivity: In a 10-hour shift, a server might make 600 table visits (one per minute), potentially walking 8-12 miles within your restaurant. If you reduced that significantly and freed them up to check on customers, talk about deals/specials/future events, help the kitchen during rush, and more – your place becomes operationally much more efficient and delightful to the customers.
- Branding: People like cool new things. When they go to a restaurant with robots, they take pictures, they share those on social media, they tag the restaurant, they tell their friends, and it comes up in future casual conversations. People want to see it themselves, so they come. It’s immediate branding.
- Tax benefits: There are some tax benefits to installing a partial robot workforce, including being able to depreciate the equipment at once. That means you can ostensibly write off the entire expense in one year, which lowers your tax liability.
Source : https://www.robotlab.com/